Geneest The Circle ons van Facebook?

Maandagavond 8 mei zagen we The Circle met Emma Watson en Tom Hanks.
Het oorspronkelijke boek van Dave Eggers werd door NRC beschreven als ‘het boek dat je geneest van Facebook’.

De hoofdpersoon Mae krijgt een baan bij een bedrijf dat een fusie lijkt van Facebook, Google en Twitter. Het bedrijf beheerst het privéleven van iedereen die lid is van het product TruYou, een soort Facebook 5.0. Niemand heeft daar kritiek op en levert het bedrijf braaf informatie over zijn leven en – vooral ook – over zijn koopgedrag, want daar leeft het bedrijf van. Ook worden de medewerkers van het bedrijf gestimuleerd om in de weekenden op het bedrijfsterrein te blijven en werkelijk alles met elkaar te delen. Een enge sekte dus.

Wanneer er overal ter wereld camera’s worden geplaatst en een aantal proefpersonen, ook Mae, diezelfde camera’s op hun lijf gaat dragen lijkt de grens tussen privé en online identiteit totaal vervaagd. TruYou krijgt zo inzicht in ieder onderdeel van het leven van de gebruikers. Mae stelt ook voor om iedereen bij de verkiezingen verplicht te laten stemmen via TruYou.

Vorig jaar werd deze mogelijkheid trouwens door Zuckerberg van Facebook onderzocht. Zoals een voormalig Facebook medewerker in een interview zei: “The Circle is een film, dat is niet echt. Facebook is wel echt, en dat is het enge.”

Tijdens de nazit spraken we onder leiding van Sean de Hoon onder andere over de werking van cookies die al jaren op onze computers geplaatst worden. Sean wees erop dat de grotere ICT bedrijven tegenwoordig steeds meer gaan werken met data opslag op hun eigen computers. Hij vertelde ook dat hun adverteerders behalve inkomstenbron tevens de achilleshiel  zijn. Op deze manier kan de gebruiker nog enige invloed uitoefenen op bedrijven die gebaat zijn bij een maatschappij zonder mensen met een privéleven.

53 bezoekers brachten hun stem uit:
15 uitstekend
28 goed
7 voldoende
3 matig